Speech Therapy Prevention in Early Education Teacher’s Work

Main Article Content

Joanna Majchrzyk-Mikuła
Barbara Grabarczyk

Abstract

The right development of speech and language of a child begins in the prenatal period. Environmental conditions influence the ability of a child to acquire the speech sounds, learn grammar rules, enrich his/her passive and active vocabulary. Early education pupil should learn a number of skills which will facilitate the process of communication and will directly influence the right psychological and social development of a child. Integrated actions of teaching staff and specialists allow to find the children with speech defects and allow the correction of the defects by using particular sorts of stimulation. It seems to be the best possible investment to guarantee the children and the youth best conditions for harmonious speech development, language skills and possibly, providing them with the best competence in interpersonal communication. That is why preventive activity is so meaningful as it is one of the most important conditions of effective system of speech therapy prevention. The system should be based on effective cooperation of speech therapists and pedagogues who implement preventive strategies to education system.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Barbara Grabarczyk

Prywatny Gabinet Logopedyczno-Terapeutyczny „uczę gAAdaĆ”, Radomsko

References

Bogdanowicz, M., Szewczyk, M. (2011). Metoda Dobrego Startu: od słowa do zdania, od zdania do tekstu: wspomaganie rozwoju dzieci, zwłaszcza z opóźnionym rozwojem mowy i wadą słuchu. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Błachnio, K. (2001). Vademecum logopedyczne: dla studentów pedagogiki. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Cieszyńska, J., Korendo, M. (2015). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Gaś, Z.B. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabias, S., Kurkowski M. (2014). Logopedia. Terapia zaburzeń mowy. Wyd. II. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Dittfeld, B. (2004). Spróbujmy mówić razem. Program profilaktyki logopedycznej (dla przedszkoli, klas ksztacenia zintegrowanego i integracyjnego). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Gałkowski, T., Jastrzębowska, G. (2003). Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kurcbart, A. (2010). Komunikacja interpersonalna jako podstawowe narzędzie w pracy z wychowankiem – perspektywa psychologiczna. W: K. Kaleta, J. Mróz (red.), Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania (s. 105-120). Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Minczakiewicz, E.M. (2015). Sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy w klasie i grupie rówieśniczej. W: B. Winczura (red.), Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia (s. 237-250). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Skorek, E. M. (2001). Oblicza wad wymowy. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Żak.
Sołtys-Chmielowicz, A. (2008). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szymańska, J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Rozwoju Edukacji.
Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym. W: K. Węsierska (red.), Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym. T. 1 (s. 25-47). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Węsierska, K. (2007). Profilaktyka logopedyczna w edukacji przedszkolnej. Wychowanie na co dzień, 6, 8-11.
Wójtowicz, A. (1997). O wychowaniu językowym. Warszawa: Wydawnictwo Wytwórnia Pomocy Dydaktycznych.
http://www.mp32.pl/cms/index.phpoption=com_content&view=article&id=20&Itemid=25 (dostęp: 25.12.2018).
http://www.szkolawierzchowodworzec.eduszkoly.pl/wpcontent/uploads/2014/05/program-profilaktyki -i-terapii-logopedycznej (dostęp: 25.12.2018).