Model of a Teacher of Inclusive Early Childhood Education

Main Article Content

Anna Zamkowska

Abstract

The aim of the paper is to present the selected models of Inclusive Early Childhood Education teacher as well as results of research on their implementation. Particular attention was paid to recognizing values as a source of shaping the teacher’s competences and the need to  aqiure such competences as understanding complex educational situations, reflective response to them, professional development and creative shaping of the class environment. In order to work effectively with students with diverse abilities, it is necessary to master communication competences and competences enabling effective cooperation with other partners, such as a support teacher and members of a specialists’ team.

Article Details

Section
Articles

References

Al-Khamisy, D. (2010). Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Arnesen, A-L., Hadzhitheodoulou-Loizidou, P., Bîrzéa, C., Essomba, M. A., Allen, J. (red.) (2009). Policies and practices for teaching socio-cultural diversity. Concepts, principles and challenges in teacher education. Strasbourg: Council of Europe.
Bąbka, J. (2001). Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, założenia i rzeczywistość. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Deklaracja z Salamanki oraz Wytyczne do działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych (tłum. T. Gałkowski), mps. UNESCO 1994.
Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami (2012). Profil nauczyciela edukacji włączającej. Odense, Dania.
Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami (2011). Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej – wyzwania i szanse. Odense, Dania.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie z dnia 21 listopada 2008 w sprawie przygotowania młodzieży na wyzwania XXI wieku: program europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa, OJ 2008/C 319/08.
Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006), przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 13 grudnia 2006 r., rezolucją 61/106.
Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, oprac. Zespół przy MNiSzW, 31 stycznia 2018 r.
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Szumski, G., Smogorzewska, J., Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 21, 33-54, http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2017.02.004.
Uberman, M., Mach, A. (2016). Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(3), 165-185.
Watkins, A., Donnelly, V. (2014). Core Values as the Basis for Teacher Education for Inclusion. Global Education Review, 1(1), 76-92.
WHO (2013). Światowy raport o niepełnosprawności – podsumowanie (tłum. polskie PFRON). Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr I/(6), 5-49.
Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.