Educational Situations in a School Focused on Teaching Learning

Main Article Content

Jolanta Andrzejewska

Abstract

The publication presents the essence of learning in a brief way. In addition, the tasks of an early school education teacher as a creator of an educational space focused on the learning process in conjunction with the theory of cognitive and social constructivism were identified. The focus is on the description of: how the teacher creates an inspiring, diversified educational space for learning and discovering the world by students in peer groups, the principles of social educational climate and developmental arrangement of the educational space, and how to organize problem situations and open tasks. The article presents the importance of awakening, maintaining and protecting the student’s internal motivation to learn new content.

Article Details

Section
Articles

References

Andrzejewska, J. (2018). Elastyczna przestrzeń uczenia się dziecka, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37,1.
Andrzejewska, J. (2015). Nauczyciel – organizator środowiska edukacyjnego do uczenia się dziecka w interakcjach z rówieśnikiem. W: S. Guz, M. Centner-Guz, I. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Andrzejewska, J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Andrzejewska, J. (red.), 2009. Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Andrzejewska, J., Lewandowska, E., (2009). Nauczyciel – kreator przestrzeni i czasu szkolnego. W: K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bałachowicz, J. i in. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Braun, D. (2002). Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Brophy, J. (2004). Motywowanie uczniów do nauki. Wyd. 2. Warszawa: PWN.
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Dahlberg, G., Moss, P., Pence, A. (2013). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Davies, R.D., Braun, E.M. (2006). Dar uczenia się. Poznań: Wyd. Zys i S-ka.
Dumont, H., Istance, D., Benavides, F. (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: ABC a Wolters Kulwer Business.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
Garbula, J.M. (2016). Szkolna edukacja w perspektywie ideologii edukacyjnych. W: E. Skrzetuska, M. Jurewicz (red.), Edukacja wczesnoszkolna w warunkach zmiany społecznej i kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
Kyriacou, Ch. (1991). EssentialTeaching Skills. Wielka Brytania: Stanley Thornes Publishers.
Lewandowska E., Korwin-Szymanowska, A. (2015). Terenowe zajęcia przyrodnicze w klasach początkowych – propozycje zajęć. W: A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Wyd. 3. Warszawa: PWN.
Wollman, L. (2013). Rozwijanie potencjału uczenia się w społecznej przestrzeni edukacji, Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zwiernik, J. (2009). Dziecięca codzienność w przestrzeniach podwórka. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepkowska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu M. Kopernika.