Axiological Space of Teaching Religion to Early School Children

Main Article Content

Iwona Lis

Abstract

The time of early education of a child in school  is a time of intense intellectual and spiritual work. It carries a lot of changes in the child’s personal, family and school life. This article is giving the attention to the problem of values in the child’s life. It is also an attempt to answer the following questions: how does the time of early education  introduce a child in early school age to the world of religious values, what is the role of the family and teachers during this period.

Article Details

Section
Articles

References

Chałas, K. (2003). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. T. 1. Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Chałas, K. Maj, A. Mariański, J. (2009). Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki. T. 4. Religia, wiara, nadzieja, miłość, modlitwa, świętość. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Denek, K (2005). Ku dobrej edukacji. Toruń–Leszno: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Jan Paweł II. (1999). Homilia w czasie Mszy św. odprawionej w Legnicy 2 VII 1997. W: Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie. Kraków.
Jan Paweł II. Przemówienie do katechetów, nauczycieli i uczniów. Włocławek 6 VI 1991. W: Tamże.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Łobocki, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków.
Malicka, M. (1999). Dać ludziom pragnienie. W: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. T. 4. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Milerski, B. (2010). Pedagogika religii. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji (s. 62.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Oleś, P. (1983). System klaryfikacji wartości: założenia, zastosowanie, przegląd niektórych technik. Roczniki Filozoficzne, 31,4,63.
Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schrade, U. (1992). Etyka – główne systemy. Warszawa: Redakcja Wydawnictw Oświatowych DSP Unia-Press.
Wołosiuk, B. (2010). Wychowanie do wartości w edukacji wczesnoszkolnej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wołosiuk, B. (2012). Komunikacja interpersonalna w rodzinie w kontekście wychowania dzieci do wartości. W: M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.