The Person as a Starting and Ending Point in Early School Education

Main Article Content

Krystyna Chałas

Abstract

Two of its main subjects participate in education at its every level and teacher. Accepting a personalistic approach to them, in which a person is understood as a person, we simultaneously accept a universalist, reflective and wise way of approaching education, the center of which is a person with his individual, biological, psychological, social, spiritual and religious dimensions.


The essence of early school education boils down to the development of the human person, his personality maturity. Mutual teacher–student relations are focused on the actualization of the person’s qualities to fulfill his humanity more fully.

Article Details

Section
Articles

References

Bartnik, Cz. (2003). Dogmatyka katolicka. T. 2. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Cudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Chlewiński, Z., Zaleski, Z. (1989). Godność. W: Encyklopedia Katolicka. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL
Chłodna-Błach, I. (2016). Odpowiedzialność. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 670-672). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Górniewicz, J. (1997). Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samoreagulacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Maj, A. (2009). Wartości religijne w aspekcie teologicznym. W: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański (red.), Wychowanie ku wartościom religijnym (s. 235-307). Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Matulka, Z. (1997). Wychowanie do wolności jako podstawowy problem pedagogiczny. W: M. Nowak, T. Kukołowicz (red.), Pedagogika ogólna. Podstawowe problemy aksjologiczne (s. 243-250). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Najder-Stefaniak, K. (2016). Twórczość. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 1183-1188). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Nowak, M. (2016). Mądrość. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 572-575). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Nowak, M. (2013). Pedagogika personalistyczna – wyzwania i nadzieja dnia dzisiejszego. W: K. Guzowski, A. Kostecka, G. Barth (red.), Osoba a wychowanie (s. 13-31). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Nowosad, S., Wyrostkiewicz, M. (2014). Wolność. W: Wielka Encyklopedia Nauczania Jana Pawła II (s. 586-588). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Skorowski, H. (2014). Demokracja przestrzenią poszanowania człowieka. W: S. Fel, M. Wódka (red.), Godność osoby ludzkiej w społeczeństwie i gospodarce (s. 329-339). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Steuden, S. (2011). Mądrość jako pozytywny aspekt starzenia się. W: S. Steuden, M. Stanowska, J. Janowski (red.), Starzenie się z godnością (s. 71-82). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wiechnik, R. (1996). Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wierzbicki, A. (2016). Osoba. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 694-697). Radom: Wydawnictwo Polwen.
Wojtyła K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Red. T. Styczeń, W. Chudy, J.W. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wojtyła K. (2003). Rozważania o istocie człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Słownik współczesnego języka polskiego (1998). Warszawa: Wydawnictwo Przegląd Reader’s Digest.